Grolleman Transport werd opgericht in 1931 toen de zaak van de heer W.A. Van Haerst werd overgenomen. Hendrikus Grolleman begon op zijn trouwdag met een paard en wagen voor het vervoer van twijg.
In 1939 werd de eerste auto gekocht, dit was een Ford met een Netam-aanhanger. In de oorlog werd deze wagen gevorderd door de Duitsers. De aanhangwagen werd bij een familielid verstopt in de hooiberg. Na de oorlog werd er een GMC legertruck aangeschaft. Hiermee werd nog steeds twijg vervoerd. Al spoedig begon men ook met het vervoer van bakstenen.
In 1958 verongelukte oprichter Hendrikus Grolleman. Zijn zoon Gerrit nam de zaak over, later kwamen ook zijn broers Jan en Henk in de zaak. Na de moeilijke jaren ’50 (met zijn bestedingsbeperking) begonnen de jaren ’60. Grolleman groeide gestaag mee met de economie.
In 1961 kocht Grolleman de eerste laad en loskraan, een hulokraan, voor het lossen van gevelstenen. In 1963 volgde de eerste HIAB kraan voor het lossen van kalkzandsteen.
In 1980 zakt de economie volledig in, als gevolg daarvan moest Grolleman drastisch inkrimpen. Het wagenpark slonk van 12 naar 8 auto’s. Deze recessie had grote gevolgen voor Grolleman, er volgden enkele zeer slechte jaren in het bouwmaterialenvervoer. Omdat de gebroeders Grolleman in 1975 met een Vrieshuis waren begonnen in Olst werd al snel besloten om een koeloplegger te kopen.
Op dit moment is Grolleman Transport een onderneming die steunt op twee peilers, namelijk het bouwmaterialen- en koel-vriesvervoer.